07 września (czwartek)
Godz. 19:00
Projekcja filmu
Sala kameralna
Sztuka wydaje się najbardziej odpowiednim medium do podjęcia tematu tak trudnego i aktualnego, że nie nadąża za nim refleksja społeczna. Wysłuchanie osób, które uciekając przed wojną przybyły do Polski, jest jak łowienie ulotnych nici, strzępków wypowiedzi, co oddaje charakter bycia w procesie, w drodze. Stają się one punktem wyjścia do dalszych poszukiwań, w toku których obrastają znaczeniami i wchodzą w obszar autorskiej narracji osadzonej w konkretnej czasoprzestrzeni, która na powrót czyni je realnymi. Szczecińska, poniemiecka klatka schodowa, obszar codziennego tranzytu, staje się sceną dla ich wybrzmienia, a zaproszeni do odczytania odpowiedzi na pytanie „skąd jesteś” sąsiedzi – nośnikam emocji, wrażliwości, doświadczenia życiowego.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
„Najem okazjonalny” to zmierzenie się z poczuciem wspólnotowości w przeżywaniu tymczasowości.

Film został zrealizowany w ramach międzynarodowego projektu zatytułowanego „Sąsiedzi. Сусіди. Суседзі. Соседи”, który współtworzą artyści teatru z Ukrainy, Białorusi, Rosji i Polski. Jego celem jest nasłuch na głos świadków wojny w różnym stopniu dotkniętych konfliktem.

Wstęp wolny, obowiązują wejściówki do odebrania w kasie Filharmonii od 1.09.2023 r.
08 września (piątek)
Godz. 19:00
Koncert symfoniczny
Sala symfoniczna
Pieśni Wisława z Rugii to najstarsze zachowane utwory muzyczne z obszaru Pomorza. Przetrwały do naszych czasów w postaci manuskryptu, przechowywanego w bibliotece uniwersyteckiej w Jenie. Ich autor to słowiański książę żyjący w latach 1265-1325, władający Rugią i okolicami. Po jego melodie i teksty sięgnęli kompozytor i aranżer Jakub Kraszewski oraz prof. Paweł Pieńkowski. Stworzyli oni nowe opracowania pieśni w języku polskim i z towarzyszeniem zaskakującego składu orkiestrowego.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Jeszcze przed paru laty dawny słowiański charakter Pomorza wydawał się nieobecny w naszej świadomości. Ten aspekt historii nadal bywa odbierany jako sztuczny twór poprzedniego systemu. Obecność Słowian jest jednak bogato udokumentowana przez źródła historyczne i liczne współczesne prace naukowe.

Książę Wisław III otrzymał wszechstronne jak na owe czasy humanistyczne wykształcenie, o czym świadczą pojawiające się w jego pieśniach zapożyczenia ze Starego Testamentu i antyku. Dzieła Wisława pozostały do naszych czasów dzięki zachowanemu dodatkowi do rękopisu, który przechowywany jest obecnie w Jenie (Thüringer Universitäts – und Landesbibliothek Jena). Rękopis ten, zawierający zapis nutowy i poezję z XIII i początku XIV wieku, uważa się za najważniejszy w Niemczech zachowany do naszych czasów zbiór pieśni średniowiecznych.

Dokonując aranżacji pieśni, Jakub Kraszewski postawił na niestandardowość rozwiązań muzycznych. Nawiązując do historycznego charakteru tekstu, zapisał partie liry korbowej. Pomost w kierunku muzyki współczesnej osiągnięty został poprzez wprowadzenie w skład orkiestry również sekcji rozrywkowej.

Teksty księcia Wisława zrekonstruował i przetłumaczył na język polski Paweł Pieńkowski. Opowiadają one właściwie o wszystkich sprawach, które mogły zaprzątać głowę utalentowanego władcy. Znajdziemy w nich piękne opisy zmieniających się pór roku, emocji związanych ze sprawowaniem rządów, a także – a może przede wszystkim – rozterek miłosnych czy wręcz erotycznych. Materiał miał swoją premierę online w listopadzie 2021 roku.


ARTYŚCI
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Andrzej Lampert – śpiew
Łukasz Górewicz – skrzypce
Patryk Matwiejczuk – fortepian
Paweł Rozmarynowski – gitara basowa
Jakub Szwarc – perkusja
Artur Pacak – gitara
Jacek Hałas – lira korbowa
Jakub Kraszewski – dyrygent
09 września (sobota)
Godz. 12:00
Przesłuchania
Sala symfoniczna
Podczas tegorocznej edycji Turnieju Muzyków Prawdziwych twórcy czerpiący z muzyki tradycyjnej staną w szranki w wyjątkowo jednej tylko kategorii – “Eksperyment”. Jednej, ale jakże otwartej i zapraszającej do najróżniejszych interpretacji. Widzowie i jurorzy będą mieli okazję doświadczyć polskiego i europejskiego folkloru w nieoczywistej formie.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Uczestnictwo w turnieju ma charakter międzynarodowy i przyciąga wykonawców muzyki tradycyjnej ze wszystkich regionów Polski i Euroregionu Pomerania. Przesłuchania odbywać się będą w złotej sali Filharmonii. Wykonania konkursowe oceniać będzie jury w składzie: dr Weronika Grozdew-Kołacińska, Jacek Hałas, Jakub Szwarc oraz Lutz Streun.



W trakcie przesłuchań godzinach 14:00-17:00 Biuro Dokumentacji Zabytków w Szczecinie przygotowało spacer wirtualny w technologii VR/3D. Dzięki goglom VR będzie można wybrać się w podróż po 900-letniej katedrze kamieńskiej. Katedra – Pomnik Historii jest unikatowym zabytkiem pełnym dzieł sztuk i stanowi egzemplifikację historii Pomorza Zachodniego w sferze materialnej i duchowej.
Więcej informacji – kamienwcyfrze.pl/
Godz. 18:00
Panel dyskusyjny
Sala kameralna
Historyczna tożsamość Europy w znaczącym stopniu opiera się na historii i tradycji, sięgającej swoimi korzeniami regionu Morza Śródziemnego. Należy jednak pamiętać, że historią europejskiej Północy była nie mniej burzliwa i bogata w międzykulturowe kontakty, wymiany i wzajemne oddziaływanie tradycji. Mając świadomość skomplikowanej historii regionu, chcemy żeby naszym punktem wyjścia stała się idea największego sojuszu w regionie Bałtyku – Hanzy. Zaawansowana relacja handlowej i kulturowej współpracy pozwoliła historycznej Hanzie na ogromny rozwój i zbudowanie trwałej pozycji na mapie średniowiecznej Europy.
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Na tegoroczną edycję Turnieju Muzyków Prawdziwych chcemy zaprosić ekspertów od muzyki tradycyjnej i jej współczesnych adaptacji z terenu euroregionu pomerania.Razem zastanowimy się nad tym czy są elementy, które są wspólne,podzielimy się dobrymi praktykami w zakresie ochrony dziedzictwa niematerialnego i poszukamy ścieżek dla nowych wspólnych działań.

Wstęp wolny, obowiązują wejściówki do odebrania w kasie Filharmonii od 1.09.2023 r.

MODERATOR
Kaciaryna Bychak

PRELEGENCI
Martin Loeser
Maria Witek
Waldemar Witek
Weronika Grozdew – Kołacińska
Jacek Hałas

Przed debatą, w godzinach 14:00-17:00 Biuro Dokumentacji Zabytków w Szczecinie przygotowało spacer wirtualny w technologii VR/3D. Dzięki goglom VR będzie można wybrać się w podróż po 900-letniej katedrze kamieńskiej. Katedra – Pomnik Historii jest unikatowym zabytkiem pełnym dzieł sztuk i stanowi egzemplifikację historii Pomorza Zachodniego w sferze materialnej i duchowej.
Więcej informacji – kamienwcyfrze.pl/
Godz. 20:00
Jam session
Hol / Piwnica Kany
Po raz pierwszy w ramach TMP organizujemy wspólne muzykowanie uczestników turnieju. Punktem wyjścia do improwizacji będzie oczywiście muzyka tradycyjna, zagrana w tonacji zadanej przez grających muzyków. Jam session rozpoczniemy w holu Filharmonii o 20:00, a kontynuacja i finał nastąpi w Piwnicy Kany o godzinie 22:00.

Wstęp wolny.
10 września (niedziela)
Godz. 11:00
Międzypokoleniowe polsko-niemieckie warsztaty wokalne
Sala kameralna
Spotkanie będzie dedykowane pieśniom i muzyce z tradycji wędrujących, przekraczających granice polityczne i geograficzne. Zmiany i przeobrażenia towarzyszą kolejnym pokoleniom, które przyjmują albo odrzucają style, kanony i repertuar swoich rodzinnych, lokalnych czy regionalnych tradycji. Można by stwierdzić, że przekaz tradycji to jeden wielki eksperyment. Co i jak zostanie przekazane i przez kogo podjęte? Przetrwa tekst czy melodia, kiedy zgubią się figury tańca i zostanie tylko daleki od źródła posmak rytmu i tempa? Kiedy na skutek wojny daleko od domu przemieszczą się tysiące ludzi – co stanie się z ich muzyką, obrzędami, zwyczajami?
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Na przykładzie tradycji, wywiezionych z Pomorza Zachodniego (wraz z Niemcami wysiedlonymi po II wojnie światowej) i przywiezionych przez powojennych osadników z różnych stron Polski (w jej przedwojennych, powojennych, administracyjnych i wyobrażonych granicach), dotkniemy fragmentu muzyki tego regionu współcześnie. Nauczymy się starych pieśni i melodii do tańca. Po polsku, ukraińsku, chachłacku, niemiecku i w Plattdeutsch.

Warsztatowiczom towarzyszyć będą młodzi twórcy intermedialni z Pomorza Zachodniego. Podejmą próbę przetworzenia zarejestrowanych materiałów audio i wideo w nową, nieoczekiwaną formę, którą opracują w czasie rzeczywistym i zaprezentują podczas koncertu finalistów.

Do udziału w warsztatach zapraszamy osoby śpiewające oraz dodatkowo instrumentalistów (instrumenty smyczkowe, mandolina, akordeon, koncertina, klarnet) grających ze słuchu w stopniu zaawansowanym i doświadczonych w improwizacji, samodzielnej aranżacji utworów oraz pracy w grupie. Udział w warsztatach jest bezpłatny, obowiązują jedynie zapisy pod adresem: turniej@filharmonia.szczecin.pl.

PROWADZĄCE
Ewa Grochowska (ur. 1976) – wykonuje, uczy i bada polską i wschodnioeuropejską muzykę tradycyjną. Szczególnie bliski jest jej bezpośredni przekaz – nauka od najstarszych wiejskich muzykantów i śpiewaczek. W podobny sposób sama przekazuje tradycje muzyczne: rodzinne i napotkane podczas wypraw, spotkań, poszukiwań.
Vivien Zeller (ur. 1977) – skrzypaczka, pieśniarka, tancerka i kompozytorka z Berlina. Specjalizuje się w wykonywaniu i uczeniu niemieckiej tradycyjnej muzyki tanecznej i śpiewu. Jest znawczynią źródeł archiwalnych, dotyczących ich najstarszych zapisów nutowych.
Godz. 17:00
Koncert
Sala symfoniczna
Wydarzenie podsumowujące tegoroczny Turniej Muzyków Prawdziwych, podczas którego usłyszymy laureatów tegorocznej edycji oraz BLACK NOISE – duet Jacka Hałasa i Jakuba Szwarca: „…Black Noise to wystrzałowa fuzja „białego" śpiewu, ludowych pieśni i tradycyjnego instrumentarium ze współczesnym brzmieniem perkusji i „czarnej” elektroniki…”
Przeczytaj pełny opisSchowaj opis
Koncert “Przeraźliwe echo trąby ostateczney abo siedem obrazów spomiędzy światów” duetu BLACK NOISE (Jacek Hałas / Jakub Szwarc), którego tytuł nawiązuje do zapomnianego poematu reformaty, poety i kaznodziei, Klemensa Bolesławiusza „Przeraźliwe echo trąby ostateczney abo cztery rzeczy ostatnie człowieka czekające” wydanego w drukarni Wojciecha Regulusa w 1670 roku. Poemat traktuje o „czterech rzeczach ostatecznych” jakimi są: śmierć, sąd, niebo i piekło.

W autorskiej interpretacji Jacka Hałasa echa te docierają do nas jeszcze z innych stron, sięgając zarówno do przedchrześcijańskiej wizji początku świata, jak i bardzo aktualnych zagrożeń ekologicznych i pandemicznych, przede wszystkim zaś opowiadając o sytuacjach i obszarach granicznych, przełomowych. Odwołują się do obrzędów przejścia związanych z przekroczeniem granicy między dwoma kategoriami społecznymi, z przechodzeniem z jednej fazy życia do kolejnej, ze zdarzeniami kosmicznymi, przejściem jednego roku w drugi, cyklem słonecznym i księżycowym.

Wszystkie utwory oparte są na muzyce ludowej (przede wszystkim pieśniach obrzędowych i dziadowskich), na ludowych legendach i podaniach, domysłach i fantazjach etnografów, oraz artystycznej wyobraźni autora.

Poszukiwania w obszarze muzyki, brzmienia które by owe – jakże dziś aktualne – rozważania eschatologiczne oddało również na poziomie dialogu tradycji ze współczesnością, zaowocowało spotkaniem Jacka Hałasa ze znakomitym jazzowym perkusistą młodego pokolenia, Jakubem Szwarcem.

W warstwie wizualnej nad koncepcją obrazu czuwa artystka młodego pokolenia, Julia Hałas. I tu również ów dialog przeszłości z przyszłością ujawnia się w samej technice pracy Julii, oscylującej między analogową projekcją „ready-made” tworzoną na żywo, a elektronicznym światem matematycznych grafów.


ARTYŚCI
BLACK NOISE
Laureaci Turnieju Muzyków Prawdziwych 8.5

Transmisję koncertu na żywo, w języku polskim i niemieckim, będzie można zobaczyć także na kanale YouTube Filharmonii Szczecin.